idee

Visie PvdA m.b.t. de Toekomst van de EU: Een Poltieke community?

Een politieke community bestaat alleen als inwoners binnen een grondgebied gedeelde (morele) waarden hebben. De EU beschikt over een groot grondgebied, maar de vraag is of iedereen wel de gedeelde waarden hebben binnen dit grondgebied. Heel lang zijn dat de Liberale waarden als Vrijheid, Autonomie en Zelfbeschikking geweest. Maar we zien dat sommige landen in de EU die waarden niet willen onderschrijven. Hoe kunnen we ooit een gezamenlijke politieke EU-community hebben als we kleine Staten binnen het grondgebied hebben die deze waarden niet met ons delen?
De EU is een project van na de 2e Wereldoorlog en dat was vanaf het begin een goede zaak. Geen oorlogen meer, maar vrede en samenwerking. Maar te lang is de EU een project geweest voor de Interne Markt om Economische belangen te behartigen van alle EU-staten. Dit hebben we nu jaren moeten aanzien, maar er komt een punt dat er een dialoog moet zijn binnen de PvdA over toekomst en de visie van de PvdA m.b.t. de EU?

Meer ideeën over Europa in de wereld

Toewerken naar VN-sanctieregime tegen seksueel geweld in conflicten

door Wessel Toonen
Europa in de wereld