idee - van Eleonore Vos

Democratie en vrijheid van meningsuiting

Europa is de bakermat van de democratie. Democratie staat of valt met vrijheid van meningsuiting. Daarvoor is het nodig dat journalisten en anderen kunnen zeggen en schrijven wat ze willen. Tegelijkertijd moeten we respect stimuleren en duidelijke grenzen stellen aan onze vrijheid.

Vrijheid van meningsuiting staat of valt met wederzijds respect. Dat is iets waar je met elkaar steeds aan moet blijven werken. In deze tijd van diversiteit is dat nog meer nodig dan voorheen. En de jongste generatie kan daarmee spelenderwijs opgroeien als op school Socratische Dialoog, gespreksvoering, wordt gegeven. Op verschillende plekken in Nederland wordt dit gedaan, maar ook elders in de wereld gebeurt dit, veelal door vrijwilligers.

Europa kan dit stimuleren binnen de EU en buiten Europa. Dat kan door middelen beschikbaar te stellen voor o.a. bredere samenwerking, uitwisseling van voorbeelden, opleiding van docenten/vrijwilligers en door onderzoek naar resultaten.

Meer ideeën over Recht & Vrijheid

Respect